tisdag 17 april 2012

Trotjänare!

Imorse vaknade jag av att Roberts klocka ringde, då blev jag så glad när jag insåg att Leah hade sovit hela natten och alltså är på bättringsvägen! Min fina lilla tjej ska ju vara glad, inte sjuk och ledsen.

Idag har jag bakat bröd! Det blev tre olika idag, det är så roligt! Min fina kitchen aid är en riktig trotjänare! Det var nog många som inte trodde att den skulle användas så flitigt som den har gjort.

Först bakade jag ett bröd som heter Tortano, när degen har jäst trycker man ut den till en rektangel, lägger på fyllning (jag hade mozzarella och kalamataoliver), rullar ihop den och formar till en krans, sen mjöla lite och in i ugnen.

Sen bakade jag en aprikos- och nötlimpa, hur enkelt som helst! Man blandar dom torra ingredienserna, hackar och blandar i aprikoser och linfrön, man skulle ha i cashewnötter men jag tog valnötter istället. Sen blandar man i yoghurt, lingonsylt och in i ugnen!

Sen blev det två focacciabröd med prosciutto, oliver och mozzarella.

Så nu har vi bröd ett tag! Har inhandlat så jag har ca sju olika mjölsorter så det dröjer inte tills nästa brödbak! Då blir det knäckebröd och frallor :)

Hej så länge!

Inga kommentarer: